Små händelser

Små händelser
Livet här

tisdag 8 november 2016

PEPPAKAKA MED FROSTADE LINON

Oh!...det var ett tag sedan jag bakade kakor, frysen har varit full av kakor ifrån alla mina tidigare bak, men nu har vi och våra gäster här lyckats med konststycket och fått ätit upp det mesta. 
Så igår satte jag åter igång med att baka.
Jag blev så sugen på mjuka pepparkaksrutor med frostade lingon..... det är väl mina smygande julkänslor som gör sig gällande då det gäller pepparkaksbaket..... bakat blev det!!! 


Extra hjälp får jag alltid när jag bakar, det kan ju hända att de får smaka på något gott. 





Receptet är ifrån ICA
Pepparkaksrutor med frostade lingon


Sätt på ugnen 175 grader

150 gram smör smältes
3 dl rårörsocker o 3 ägg vispas pösigt
Blanda ihop nedanstående torra ingredienser
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk malen kryddnejlika
2 msk malen kanel
1 msk malen ingefära
2 dl filmjölk och det smälta smöret blandas i äggsmeten
Blanda sedan i de torra ingredienserna
Häll upp i en smord och bröad långpanna ca:20x30 cm
Gräddas på nedersta falsen i ugnen ca:40 minuter.
När kakan kallnat:
Vispa ihop
300 gram färskost (t ex. Philadelphia) med 1/2 dl florsocker
bred krämen på kakan och strö sedan över frysta lingon
Skär kakan i rutor med en vass kniv.




Detta var. vad hundarna väntade på, precis som barn, de vill slicka resterna i skålen. ( allt diskas sedan i maskin)
Kram Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: