Små händelser

Små händelser
Livet här

tisdag 22 november 2016

GORÅNSBAKNING PÅ LILJEGÅRDEN

Igår blev det gorånsbakning här, typiskt mig att sätta igång med något sådant, när jag egentligen kände mig lite sliten och borde hållit kväll istället.
Det sattes fyr i järnspisen och gorånsjärnet plockades fram.....sedan bakades det för glatta livet!



Det är tradition här att det ska finnas gorån till julen, du har säkert också någon kaka som bara bakas till julen. Hos oss är det mandelmusslor, gorån, klenetter och struvor.
Jag tänker bryta något av traditionen, genom att inte fritera några klenetter i år, för det är begränsat vad man hinner äta upp. 

                          RECEPT
2 ägg
1 1/2 dl socker
Vispa detta pösigt
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
Blanda ihop de torra ingredienserna och rör detta i smeten
150 g smör smältes
1/2 dl kallt vatten
Häll i det smälta smöret och vattnet i smeten.
Värm gorånsjärnet och lägg på lite smet och grädda, vänd järnet ett par ggr. 





Gorånen blev bakade och provsmades. 

Idag ska jag baka mandelmusslor tillsammans med vårdtagarna på arbetet och det ska bli roligt!! 
Kram Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: