Små händelser

Små händelser
Livet här

fredag 18 november 2016

JULENS FÖRSTA KAKOR ÄR BAKADE

Idag har jag bakat årets första julbak, men pepparkakor blev det inte, de köper jag ,det finns en sort i butiken som är supergoda, så varför då baka??
Bakbordet plockades fram och degen blandades till de kakor som jag tycker är ett absolut måste till julen och det är mandelmusslor, så goda att äta med grädde och jordgubbssylt.




Receptet som jag bakar efter, delar jag gärna med mig av. Jag behöver inte skåla mandeln jag river den som den är och jag behöver inte smörja formarna, det är bara till att trycka ut degen i formarna.....enkelt och bra!!

                  Recept på mina Mandelmusslor.
*1 dl mandel
*200 gr. smör
*1½ dl socker
*5 dl vetemjöl

*Mal mandeln
*Blanda alla ingredienserna med den malda mandeln och kör den i en matberedare till en deg.
*Tryck ut degen tunt i formarna
*Grädda i 200 graders ugnsvärme, mitt i ugnen i  
 ca: 8 min.
*Stjälp upp kakorna , när de har svalnat
*Servera de gärna med lite jordgubbs sylt eller färska jordgubbar och vispgrädde.






Som vanligt har jag mina hjälpredor med då jag bakar....jag kan ju tappa något på golvet och då finns det två som snabbt dammsuger varje  smula som trillar!!



Inte kan jag motstå en sådan blick,  men de fick allt vänta med att provsmaka, tills att  kakorna var gräddade. 




De blev godkända av både hundarna och mannen här i huset. 
Ikväll blir det en mandelmussla med grädde och sylt till kvällskaffet. 
Du får ha en fin fredagskväll. 
Kram Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: