Små händelser

Små händelser
Livet här

torsdag 10 november 2016

HÄR BAKAS DET !!

Städa gjorde jag igår, så idag blev det bakning av julbröd och knäckebröd, men det lär vara uppätet långt innan jul. Receptet på julbrödet har lag lagt ut i ett tidigare inlägg under rubriken " Julbak och Gårdsromantik på Liljegården", ifall du skulle vara  intresserad. Det finns bara ett ord för detta bröd
"supergott!!"...... det är så gott, så något pålägg behövs inte, det räcker med att bre smör på skivorna.



Knäckebrödet är ett fröknäckebröd, det finns många olika recept på dessa, jag bakar efter ett recept som jag har fått av min dotter.
 
                                               CATHARINAS FRÖKNÄCKEBRÖD

2 dl majsmjöl
1/2 dl solroskärnor
1/2 dl pumpakärnor
1/2 dl sesamfrö
1/2 dl vetegroddar
1/2 tsk. salt
Blanda ihop ovanstående ingredienser.
2 dl vatten kokas
1/2 dl rapsolja
Häll vattnet och oljan i de torra ingredienserna och rör ihop till en deg som du sedan plattar ut tunt, på en plåt med bakplåtspapper....hela plåten ska vara täckt av degen.
Grädda mitt  i ugnen i 150 grader i 60 minuter.
Bryt knäckebrödet i bitar.




Ikväll kommer två av våra ungdomar hit på middag, så det blir ett litet sällskap på vår veckomiddag här idag.



Kram Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: