Små händelser

Små händelser
Livet här

fredag 13 januari 2017

TRÄDGÅRDSARBETE IDAG HÄR PÅ LILJEGÅRDEN

Läser lite överallt hur de börjar att tänka på vårsådden av grönsaker och blommor, är det inte väl tidigt?.....planera och beställa hem frö är väl okej. Jag får lite dåligt samvete när jag läser alla trädgårdstips, jag som inte ens har fått rensat upp alla vissna växter, i de få rabatterna som finns här. Jag får erkänna att det inte har prio ett precis för mig, det får bli när jag har tid och lust, ännu har vi vinter med mörka mornar och kvällar, så dagen räcker inte riktigt till.



När vi flyttade hit till gården, hade jag stor flugna planer om stora prunkande rabatter. Det började bra tyckte jag när jag hade anlagt en rabatt på femtio kvadrat meter, med massor av växter. Hur det blev med den när ogräset frodades fortare än jag hann med att rensa, kan du nog räkna ut......så nu finns det bara rabatter längs med stallet och det räcker med råge,för här finns så mycket annat som tar  min tid.
Men grönsaker ska jag odla i mina pallkragar, det är vad jag rår med.
För att döva mitt dåliga samvete, tog jag itu med rabatterna i dag och fick rensat bort alla gamla växter. Det tittade  redan upp små gröna knoppar ur jorden  lite här och där, fråga mig inte vad det är, för det har jag ingen aning om.....så mycket vet jag!




Bilden är ifrån förra året, då det var tid att plantera lite nytt. Jag hade så fina gammaldags rabarber här innan, stora och fina.... men när vi grävde bort alla bärbuskarna i höstas, hade  även rabarberna åkt med.


Nu vill jag först ha vinter innan jag börjar tänka på att så frö.
Jag är nöjd i alla fall med vad jag fick uträttat idag på trädgårdsfronten.
Kram/Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: