Små händelser

Små händelser
Livet här

söndag 30 oktober 2016

PELARGONIER OCH JULGLÖGG!

Söndags morgonen bjöd på sol visst är det helt underbart. Nu har vi ställt tillbaks klockan en timme, så morgonen blir nu något ljusare när jag stiger upp.....tror dock inte att det kommer att märkas, då jag stiger upp vid halv fem/fem tiden, jag har svårt med att vänja mig vid, att det nu mörknar tidigare om kvällarna. Jag tror att vi som bor ute på landet känner mera av mörkret, än folket som bor  inne i byar och städer där det är upplyst, där blir det inte svart som här ute på landet. 


Det fina vädret utnyttjade jag genom att rida ut en tur, denna gången blev det på min älskade gamle trotjänare Pjakkur....en underbar islänning som har en ålder på tjugofyra år, men är pigg som en ung häst.



Jag kan smälta av hans blick, älskade häst!
Fåren släpptes ut i den del av trädgården där det växer vilt av både det ena och det andra, det var delikatesser för små får magar.

Jag rensade upp ute ibland de sista av sommarblommor. Mårbacka pelargonierna hade en del fina blomskott, så istället för att slänga allt ute på gödselstacken.....tog jag av en del blomskott.
Letade upp några lerkrukor att plantera i, jag fick allt lite vårkänslor, helt tokigt vid denna årstiden, men solen spelar spratt för en ibland...eller hur??


Det ska bli spännande att se om jag lyckas med att få dom att växa, då det är fel tid ......går det, så går det, jag har ju inget att förlora.

Så har vi kväll här på gården, temperaturen sjunker, alla djuren är in stallade för natten.....röken ifrån skorstenen stiger mot skyn.
Jag hade vårkänslor tidigare på dagen och nu tänker jag tjuvstarta och bjuda mannen på glögg och pepparkakor......lite försmak på julkänslorna.



Som du förstår, så har det funnits lite av våren och julen här på gården idag, men som det ser ut nu, så ska vi få ett par dagar med dimma och regnskurar och då infinner sig åter höstkänslorna.


Kram Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: