Små händelser

Små händelser
Livet här

lördag 29 oktober 2016

HÖST TUR OCH JORDÄRTSKOCKOR !


Vilken underbar höstdag vi har haft här i dag. Jag gick ut i hagarna för att rykta av två hästar, som jag och Lotte skulle rida ut på. Det hade varit roligt om Catharina (den andra dottern) också hade hängt med oss ut, häst till henne fanns här, så det var inte den som fattades.....men hon är inte intresserad, tror mer att det beror på lite rädsla för hästar, men jag ska försöka bearbeta henne, så kan hon följa med oss en annan gång.

Det blåste lite, men det gjorde inget för solen värmde gott!!

Tid för nästa häst att bli ryktad, innan jag sadlar och tränsar. Nu pågår det älgjakt här, så det gäller att klä både häst och ryttare i reflexvästar, så att vi går säkra. 



Jag hoppas åt det  blir en lika fin dag imorgon, då blir det en tur på hästryggen igen. Dagens tur var helt underbar, mysigt att höra lövens prasslande under hästhovarna när vi tog oss fram genom lövskogen.
Åter hemma och hästarna sadlades av för att sedan släppas ut i hagarna.
Två glada hundar väntade på att jag skulle koppla dom, så att vi kunde ge oss ut på en tur. De fick verkligen utlopp för sin energi, de såg rätt nöjda ut! 










Efter all utevistelse var det tid att tänka på att fixa lite lunch, vad passar bättre då än  en värmande tallrik soppa. Jag grävde upp några jordärtskockor,för att ha till vår jordärtskocksoppa.

Jag måste också se till att få grävt upp rosmarinen och ta in den innan vi får fler frostnätter för det klarar den inte.  
Både vanlig timjan  och citrontimjan klarar sig bra ute under vintern, den kan jag skörda under hela året.  








Jordärtskockor, potatis, lök, vitt vin,vitlök och grädde är huvudingredienserna i soppan.....som är supergod. 


Knaper stekt bacon, timjan och bröd serveras till, har du aldrig gjort denna soppa tidigare, då tycker jag verkligen att du ska prova.....den är super god!!

Receptet har jag hämtat ifrån " Mitt Kök "

4 portioner

500 gram jordärtskockor
3 potatisar
2 vitlöksklyftor
1gul lök
 smör
1 1/2dl torrt vitt vin
4 1/2dl vatten
2 hönsbuljongtärningar
2 1/2 dl grädde
vitpeppar och salt
( jag har gjort ett par ändringar i  "mitt köks recept", ökat vinet o minskat på vattnet.)

Hacka löken o fräs lätt i smör.
Skala jordärtskockorna och potatisen, skär dem i mindre bitar och lägg i grytan med löken.
Häll över vinet, vattnet, pressa vitlöksklyftorna och lägg i buljongtärningarna.
Låt det koka ca:15 minuter eller tills att jordärtskockor och potatis är mjuka.
Mixa soppan och tillsätt sedan grädden och smaksätt soppan med vitpeppar och salt.
"Bon appetit"
Kram Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: