Små händelser

Små händelser
Livet här

måndag 18 januari 2016

LAMMSKINNSTVÄTT!!

Måndag och arbetsdag, temperaturen visade - 21 grader tidigt imorse, härligt med vinter! 
Idag fick jag köpt tjock frigolit, som jag ska klä in hästarnas vattenbalja med...... så får jag se om det kan hjälpa något, så att det inte fryser lika fort.

Blev sugen på något gott till kvällskaffet, men inga kakor. 
Det var länge sedan jag gjorde Oldemors Äppleskivor som är såå gott. 
Ingredienserna har man alltid hemma, inga konstigheter.

                         Receptet

4,5dl vetemjöl 
1 tsk bakpulver 
blanda detta och häll i 
5 dl mjölk 
2 ägg 
Vispa ihop detta, smält sedan 
50 gr smör och häll i smeten. 
Värm munkjärnet och häll i smeten, grädda o när de börjar stelna i ytterkanten,

 vänd då munkarna och grädda dom gyllenbruna.. 
Serveras med socker, sylt eller sirap.... det sistnämnda föredrar jag. 



Snön vräker ner, men det är dags för dagens stallsysslor. 

Jag var rätt nöjd med en timmes utevistelse, så jag gav mig in i stugvärmen igen och satt igång ett marängbak med päronsmak. 
Jag ska försöka göra marängerna i form av päron. 

Tid för gräddning och då passar jag på att under tiden att fixa en del annat. 
De behöll formen, så imorgon får de stjälkar av choklad. 

Ikväll har jag passat på att ha stortvätt ute i snön, så lammskinnen har fått sig en tvätt utomhus ..... enkelt och bra. 



Så mycket mer, hann jag inte med idag. Imorgon ska jag försöka tvätta de sista lammskinnen, när jag kommer hem dv. s. om frosten håller i sig. 
Ha det gott /kram Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: