Små händelser

Små händelser
Livet här

torsdag 1 december 2016

SAFFRAN OCH JULKÄRVE🕊


Hemma igen med en full lastad bil, med foder åt djuren 🐕🐈🐏🐎🕊här på gården, det går åt en hel del men nu hoppas jag på att det ska räcka över julen.....lär väl få hämta hem rundbalar med hö så småningom.
Glömde att skaffa en rundstav till fåglarnas julkärve, det måste jag se till att fixa, så att den kan sättas ner i marken, innan frosten kommer.


Här har det varit bakning med saffran, underbart god smaksättning i mycket, men jag använder det bara till bakning av saffranspannkaka och biscotti 
skorpor till julen.
Saffranspannkakan skulle jag ha serverat idag till veckomiddagen, men det blev ändring hastigt och lustigt till igår istället. Jag var inte själva hemma förrän klockan halv sex och våra gäster kom klockan sex, så någon tid  fanns inte till att göra pannkakan.
Men middag blev det igår, mannen hade rökt lax under under dagen ......så vi fick nyrökt lax🐟!!


             RECEPT PÅ SAFFRANSPANNKAKA
1 l risgrynsgröt
1 1/2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
2 msk strösocker
3 ägg
1 dl sötmandel
1 dl russin
1 gram saffran
Skålla o skala mandeln, hacka den fint
Blanda mandeln, russinen,äggen, vaniljsocker  i gröten.
Stöt saffran tillsammans med sockret i en mortel och blanda det i gröten.
Smörj en ugnssäker form och häll i smeten.
Grädda i 175 grader ugnsvärme ca:20-30 minuter tills att du ser att den har stelnat. 
Servera den ljummen tillsammans med vispad grädde och jordgubbssylt. 



Kram Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: