Små händelser

Små händelser
Livet här

måndag 12 december 2016

BRÖDBAK

Nätet är ett bra sätt att leta recept på, men jag tycker att det är en speciell känsla att få hålla och bläddra i en receptbok. När jag fick syn på en bok med matbröd och andra bakverk när jag var inne i byn, då kunde jag inte motstå den.... så den fick följa med mig hem.  
Spännande att sitta och titta på alla fina bilder på både matbröd och andra härliga bakverk.



Som du säkert förstår, så blev jag sugen  att prova något av recepten, men många av recepten var med surdeg och det hade jag ingen. 
Så det blir till att få igång en surdeg, men det är inget som blir färdigt på en dag, så det fick  bli ett annat recept istället  "Gotlands knutar" 🍞
ändrade lite på receptet......man behöver inte alltid följa recept till punkt och pricka, lite spänning ska det vara när man bakar....eller hur??

Ibland misslyckas det, men detta blev ett lyckat brödbak både i smak och utseende. 

                            RECEPT ORGINALET
50 GRAM JÄST
5 DL MJÖLK
1 DL OLJA
3/4 DL SIRAP
1 TSK SALT
1-2 MSK MALDA POMMERANSSKAL
1 TSK FINSTÖTT ANIS
1 LITER RÅGSIKT
CA: 1 LITER VETEMJÖL

PENSLING
VATTEN, MJÖL

SMULA JÄSTEN I DEGBUNKEN.
VÄRM MJÖLKEN TILL FINGERVARM 
HÄLL I LITE AV DEN VARMA MJÖLKEN ÖVER JÄSTEN O RÖR OM.
TILLSÄTT RESTEN AV VÄTSKAN, OLJAN, SIRAPEN, SALTET OCH KRYDDORNA.
HÄLL I RÅGSIKTEN OCH ARBETA DEGEN KRAFTIGT. 
LÅT DEN SEDAN VILA I 10 MINUTER.
TILLSÄTT VETEMJÖLET OCH ARBETA DEGEN SMIDIG.
DELA DEGEN I TVÅ DELAR. RULLA UT VAR DEL TILL EN 60 CM LÅNG RULLE.
FORMA DEN TILL EN STOR KNUT.
LÄGG "KNUTARNA PÅ EN PLÅT MED BAKPLÅTSPAPPER OCH LÅT DEM JÄSA TILL DUBBEL STORLEK.
PENSLA DEM MED VATTEN OCH STRÖ PÅ VETEMJÖL.
GRÄDDA BRÖDEN I 200 GRADER I NEDRE DELEN AV UGNEN I CA: 30-40 MINUTER.
                         LYCKA TILL!!                

Kram från bagerskan /Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: