Små händelser

Små händelser
Livet här

söndag 4 december 2016

ANDRA ADVENT



Tänder andra ljuset idag, jag tycker att tiden i advent är speciell.....väntan.
Kommer ihåg när jag gick i småskolan, att vi fick ta med ett ljus att ha på skolbänken som vi sedan tände till advent  redan på lördagen......ja du, på den tiden gick man i skolan även på lördagar.
Så mysigt jag tyckte att det var, undrar om dagens barn känner detsamma, om de nu förtiden tänder något ljus och har på sin bänk?? Mycket har förändrats under åren som har gått, skolplanscherna är ett minne blott och så är kanske ljusen också?

Jag kommer även till att tända andra ljuset på mitt jobb och dricka adventskaffet tillsammans med våra vårdtagare, som har många gamla minnen att berätta om alla göromålen som skulle klaras av nu i december. 
Bodde man på landet så var det julslakten av grisen och allt vad där följde med.....inte fanns det någon frys på den tiden.....så mycket saltades ner.
Lutfisken skulle vattnas ur, julbrödet bakas och inte att förglömma köksskåpen skulle tvättas av, nya papper skulle läggas på hyllorna och hyllbårder skulle sättas upp. Sedan såptvättades alla köks väggarna, för fint och rent skulle det vara till julen....undrar om det finns någon idag som gör detta?...tror det knappast. Idag har många fina,  flotta, stora kök som det kanske nästan aldrig lagas någon mat i....man äter ute, köken är mera för syns skull!!!
Snart har väl även husmanskosten gått förlorad, synd för det är såå himla gott med t.ex. hemlagade kåldolmar m.m. 
Det blev till lite funderingar, så här på andra advent.

Kram Ingela




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: