Små händelser

Små händelser
Livet här

måndag 16 maj 2016

SALTNING AV LAMMSKINN

Så var det tid för att hämta lammköttet och lammskinnen på slakteriet.
Känns bra att veta vad det är man stoppar i sig, i kött väg.
Lamm som har haft en fin uppväxt med mycket kärlek, här på gården. Även om det känns hårt när de ska lämnas till slakt, men allt det positiva överväger.
Att ta vara på lammskinnen är en själv klarhet, så jag saltar ner dom och om fjorton dagar skickas de iväg för skinnberedning.
Hem får jag sedan härliga lammskinnsfällar.



De får ett tjockt lager med salt och får sedan ligga kallt i ca:10-14 dagar.



Så här har det packats kött och saltats skinn...hela lammet kommer till användning, känns bra!


Kryddgården är nu full, lavendeln som jag inte visste var jag skulle plantera, har nu funnit sin plats ibland kryddorna, en fin krydda .... att ha i bröd och till lavendelskorpor.

Sparrisen skjuter upp nya skott dagligen....så här skördas det för glatta livet!!


En kvällstur med hundarna så att de fick sin dagliga hjärngympa i form av sökträning och bus!




Ja, du det här var några händelser här ifrån Liljegården, så här på en måndag.
Jag slutar dagens inlägg med några bilder på blomsterfägring!



Ha det gott!!
Kram/ Ingela






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: