Små händelser

Små händelser
Livet här

måndag 16 maj 2016

FUNDERINGAR IFRÅN HÄSTRYGGEN

Sitter vid datorn för att skriva ner mina funderingar som jag hade igår på hästryggen.





Igår gav jag mig iväg på en långtur med gammel mannen här i stallet, vid namnet Pjakkur. Han ska fylla tjugofyra år ,en aktningsvärd ålder....men pigg som bara den!!


Turen gick genom nyutslagen bokskog.

En stund efter att jag hade tagit denna bilden, dök det upp tio meter framför oss två vuxna älgar.
Jag hade fullt sjoh, med att hålla hästen i riktning mot älgarna som stod stilla och tittade på oss. Hade hästen lyckats vända i riktningen hemåt, då visste jag vad som hade hänt...han hade satt av i sken och det var det sista som jag ville vara med om. Tala om att ha ont i händerna, men jag lyckades avstyra det hela...pust!!!

Men nu till mina funderingar!.. som jag hade under turen.

Vad är egentligen "Lantliv"?....nu menar jag inte Lantliv som det talas vitt och brett om i alla tidningar ,inget fel på lantlig inredning, oh nej!.. men jag menar riktigt lantliv med djur, rättare sagt ett riktigt bonnaliv!

1 Det är inget latmansjobb.
2 Tidiga mornar oavsett vad det är för dag på året.
3 Tunga lyft.
4 Svårt att ta fritt någon   enstaka dag.
5 Mycket utomhusvistelse oavsett om det regnar ,snöar, stormar eller det är  25 minusgrader, det är bara till att ge sig ut och klä sig där efter.
6 Många timmar går åt varje dag till djurens skötsel
 7 Du får inte vara rädd för lite skit under naglarna!
8 Bekymrad när  djuren blir sjuka.
9 Det är definitivt ingen sparbössa,det där att ha djur.
Det finns säkert mycket mer som innefattar i ett "Lantliv", detta var några.

Jag menar inte att detta är något negativt, tvärtom...det ger så mycket tillbaka som....

1 man känner att man gör något  bra för djuren.
2 tidiga mornar, gör att man får ut något av dagen....sova kan man göra i evigheten, efter detta jordelivet!
3 tungt arbete, gör att man styrker musklerna och därmed inte behöver gå på något gym.
4 mycket utomhusvistelse i alla väder, nyttigt för hälsan.
5 många timmars jobb dagligen, gör att man blir naturligt trött...behöver inte löpa mig trött, då jag får det gratis.
6 skitigt...ingen fara, det finns tvål och vatten.
 ingen sparbössa, men vad då, för pengar kan man inte köpa lyckan.
8 svårt att ta ledigt,men man har det ju förträffligt bra med bonnalivet här hemma.
9 Djuren ger såå mycket tillbaks.
10 Negativt...oron då djuren blir sjuka.

Så summa summarum av mina funderingar "Lantlivet är så förbaskat bra, att jag aldrig skulle vilja byta!!" 







Med dessa bilderna vill jag visa vad som är viktigt för mig, dvs. Bonnalivet och samvaron med alla djuren som ger mig så mycket tillbaka.
Nu ska du inte tro att jag på något sätt, är  människo skygg, nej du, jag gillar lika mycket att umgås med vänner och nära o kära.

Idag är det veckans bästa dag, måndagen.....jag har en del som ska klaras av idag, för imorgon är det arbetsdag för mig, efter att ha varit fri i hela sjutton dagar.
Så nu är jag fullpumpad med kraft!
Du får ha det gott, har du tid och lust....titta då gärna in om till mig igen, du är alltid lika välkommen.



Kram/Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: