Små händelser

Små händelser
Livet här

fredag 27 maj 2016

GRANSKOTTSIRAP

Igårkväll körde jag till vår skog, för att plocka granskott. Myggen surrade runt mig och ett och annat lyckades festa på mig. 
Hade jag nu kört hit, då var det bara till att stå ut med mygg och knott, för granskott skulle jag ha med mig hem!! 

Recept på sirapen 

Lika delar granskott och socker, varvas i en ren glasburk. 
Du kan även också varva ner en skivad citron. 
Ställ burken i ett soligt fönster, låt det stå och smälta, ryst om i burken, då o då. 
Låt stå i tre veckor, sila ifrån granskotten från sirapen.

Sirapen kan man ha till att ringla över glass, blanda till glace och pensla på köttet vid grillning eller ha det till osten. 




Viktigt!!.. om du ska plocka granskott, då måste du ha markägarens tillstånd först.

Jag fick också plockat en bukett liljekonvaljer... underbar blomma! 



I år har jag inte blivit färdig att göra maskrosmarmelad och nu är det för sent, nog för att det går att hitta en och annan blomma.... men det räcker inte långt. 




Nu ska djuren fodras och hagen skall mockas sist men inte minst, städningen! 
Du är välkommen att titta in här igen om du har lust! Kram / Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: