Små händelser

Små händelser
Livet här

fredag 15 april 2016

VAD SYSSLADE JAG MED IDAG?

Som du förstår, så längtar jag till sol och värme, att få vistas ute det mesta av mina vakna timmar....det är livet för en sådan som jag. 
Idag regnar det här, perfekt väder för bakning...... det gäller att få fyllt frysen med både det ena och det andra, inför kommande soldagars fika! 
Det blev min dotters recept på super enkla källarfranska, jag ger dig receptet längre ner här i inlägget, ifall du vill prova. 



Du bakar ut dom direkt, alltså ingen jäsning i bunken. 
Jäsa på plåten utan bakduk i 30 minuter. 
Sedan Gräddas i ca: 8-10 min. i 225* varm ugn. 

De går utmärkt att frysa, jag tycker att du ska prova att baka dom. Här får du receptet. 

      Catharinas Källarfranska 

100 gram jäst 
8 dl fingervarmt vatten 
Rör ut jästen i vattnet. 
Blanda sedan i övriga ingredienser. 
2 tsk salt 
2 msk socker 
4 msk smält smör 
20 dl vetemjöl 
Blanda detta till en smidig deg och baka ut till 24 bullar. låt jäsa, grädda!!  Enkelt eller hur? 
                 LYCKA TILL!! 

Nu får jag ta en liten paus i bakandet och ge mig ut för att klara av stallsysslorna. 
Vi hörs!  Kram /Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: