Små händelser

Små händelser
Livet här

söndag 19 februari 2017

Nu återstår det bara en väntan, för att se hur de blir.


Nu har jag äntligen fått toppat mina vildvuxna Mårbacka pelargonier, så nu återstår det bara till att vänta och se om de kan bli till prunkande blommor, som jag sedan  kan ställa här i köksfönstren till sommaren. 


Där är vi inte ännu, så de får stå inne i datarummet så länge, så att de kan växa till sig.


Lådan som jag använder då jag planterar om blommor, kommer ifrån min mans släkt och har använts flitigt av dom förr i tiden, men då till något helt annat. De användes då de skulle lägga ut fiskenäten ifrån båten , när de fiskade i Öresund.
De låg inne i fiske husen i Helsingör, tillsammans med en hel del andra gamla fiske redskap, husen har vår ena dotter nu övertagit.....hon är femte generationen som för vidare dessa kulturminnen ifrån en svunnen tid. 
Tänk om de gamla fiskarna hade vetat, att lådorna en gång skulle hamna på ett köksbord i Sverige och till en helt annan användning.


 Ifall pelargonierna nu inte blir som jag har tänkt mig, då får de stå ute i stallfönsterna. Tycker att det gott kan vara fint även ute i stallet, om inte för hästarnas skull men för min. 

Kraam/Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: