Små händelser

Små händelser
Livet här

söndag 12 februari 2017

Jag har tagit vara på varenda minut idag.

Solen har tittat fram här lite då och då, fortfarande har vi snö kvar och kan du tänka dig, att vi här nere i södra delen av landet har minusgrader medan norra delarna av Sverige har plusgrader.....låter tokigt men är sant!!
Jag blev inte inkallad på jobbet idag, så jag har kunnat njuta av dagen och fått massor av frisk luft tillsammans med hästar, hundar och får.







Ett gäng får, kom fram till köksfönstret och ville ha knäckebröd som tillhör deras favorit godis. Magarna växer på dom, men det beror inte på knäckebrödet utan på lammen som ligger i magarna. Så om knappt en månad, blir nog den första lammningen om jag har räknat rätt, lika spännande varje gång men samtidigt oroligt.



Jag bakade mitt eget "Gårdbröd", men förenklade det rejält.
Låt det bara jäsa i skålen ca:2½ timme och sedan fick det jäsa i formarna 1 timme.
Jag tog även 25 gram jäst utöver surdegen och 2 rivna morötter istället för en.
Brödet blev både gott och bra, trots ändringarna.


Körde ner till dottern här i byn och lämnade ett nybakat Gårdsbröd.
Nu blir det till att mata surdegen varje dag, så det kan bli nya matbröd. Jag bakar för det mesta själv våra matbröd, tycker att det är så mycket godare och så är det roligt.
Bakugnen som vi har här i köket, ska jag baka i när jag blir pensionär till sommaren, då får det bli fler bröd åt gången.....det går in sådär en femton bröd i ugnen, så jag skulle kanske öppna bageri här på gården

Nu är det snart tid för att fodra fåren och släppa in hästarna, sedan ska jag bara ta det lugnt.
Kraam/Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: