Små händelser

Små händelser
Livet här

söndag 17 juli 2016

NU HAR JAG SATT IGÅNG!!......med RALLARSAFTEN

De står färgrika i tusentals och vajar för vinden, jag pratar om Rallarrosorna, mjölkört eller du kallar kanske dem för rävarumpor. Jag plockade dem härom dagen som prydnad, igår var jag ute och plockade samma blommor, men nu skall jag göra  saft av dom.
Femton stora blomklasar plockades ute i ett duggregn, men jag behövde inte gå så långt för att finna dom.


Ner med dem i en hink tillsammans med skivade citroner, kokande vatten, socker och citronsyra. Sedan bara röra om tills att sockret är löst, stå kallt i tre dygn och röra om ett par gånger dagligen, för att sedan sila o hälla upp på rengjorda flaskor.




                           RECEPT
15 stora blomklasar rallarrosor
2 citroner
2 kg socker
50 gram citronsyra
2 liter vatten

Igår tog jag fram mitt block med alla mina måsten .....en bra början åtminstone, eller hur?

Tro det eller ej, jag tog mig i kragen och gick ut i stallet för att börja rengöringen av väggarna i häst boxarna, så idag ska de målas.....gud vad det känns skönt att snart kunna stryka ett "måste!" 

Så nu är det bara till att fatta penseln och sätta igång med målningen.

Vädret ser ut till att kunna bli bättre i veckan som kommer och då hoppas jag verkligen att vi kan klippa gräset och sedan också få det torrt så att vi har vinterfoder till djuren.




Ja du detta var något av vad som gjordes här på gården igår, alltså tredje dagen på min semester.
Kram/Ingela




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: