Små händelser

Små händelser
Livet här

lördag 2 juli 2016

EXPERIMENT PÅ LILJEGÅRDEN

Regnväder och inga längre stunder ute, än de nödvändiga. 
Så jag plockade fram till ett bak. Det blev lite av ett experiment,det gäller att chansa annars vinner man inget. 
Morötter, linfrö, havregryn och så förstås min egen tillverkade sirap, skulle bli några av ingredienserna. 

Jag kokte en gröt på 2,5dl mjölk, 1 dl havregryn, 1/2 dl linfrö och en stor riven morot. 
Lägg sedan i 50 gram smör i gröten, så att det fick smälta. 
Tog gröten ifrån spisen och hällde i ytterligare 2,5 dl mjölk, 1/2 dl granskottsirap (det går bra med vanlig sirap eller honung) 
1/2tsk salt 
Häll den fingervarma gröten på 50gram jäst, blanda väl. 
Blanda sedan ner ca:1liter vetemjöl o arbeta degen väl. 
Dela degen i 20 bitar och gör bullar. Skär två jack i bullarna, pensla med lite vatten och strö på riven ost. 
Låt jäsa på plåt utan bakduk i 30 minuter. 

Gräddas mitt i ugnen i 225 grader ca: 8 minuter. 
Låt bullarna kallna på galler utan bakduk. 

Jag gjorde bara en liten sats, visste inte om de kom till att ätas eller åka ner i tunnan. 
Mannen här åt dem med god aptit och likaså jag. 


Baket färdigt, hör och häpna det regnar inte längre. Så nu åker mina gummistövlar på, för nu ska hästhagen mockas. 
Kram /Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: