Små händelser

Små händelser
Livet här

måndag 18 juli 2016

NU ELLER ALDRIG!!


  Enligt vädergubbarna skulle vi ha uppehållsväder idag och det skulle komma in medelhavsväder över landet under denna veckan. Så vi resonerade nu eller aldrig, så idag slog vi gräset här på gården.


Allt såg lovande ut uppehållsväder och blåst, men molnen började torna upp sig senare under eftermiddagen och till slut kom det vi fruktade.....regnet!!
Bekymmersamt... men nu är det slått, så det finns ingen återvändo....bara till att hoppas på massor av sol och värme.


Katten tar sig en tupplur på traktorhuven 🚜 och struntar fullständigt i hela världen. 

Idag skulle de sista buskarna med vinbär plockas och jag lurade mannen här till att hjälpa mig, men inte skulle han plocka på vanligt vis....nej han tog blåbärsskrapen, det var ingen dum ide´ för det gick som smort.


 Dom där gubbarnas har ibland bra ideer !!.....allt ska förenklas, när de ska hjälpa till.


Lasse här blev överlycklig när mannen (Lasses mor) kom hem igen till gården, efter att ha varit borta i tre dagar......han har verkligen saknat honom, jag tror nog att det är ömsesidigt.

Idag gav jag mig ut igen och plockade Älggräs, för idag skulle det kokas sirap på blommorna.


Sirapen blev super god, så nu har vi en natur produkt till både pannkakorna och framtida förkylningar och sist men inte minst till att bota eventuell huvudvärk.....de två sist nämnda drabbas jag sällan av, så för min del blir den till glassen eller pannkakorna.


Jag gjorde min sirap så här:
1 liter älggräs
9 dl socker
9 dl vatten
1 skivad citron
Detta fick koka i 1 timme, sedan silades blommorna bort. Jag lät saften småkoka sedan i ca: 1 timme eller tills att den börjar tjockna.
Sedan bara till att hälla upp på burkar.

  Så har min femte semesterdag snart gått, nu hoppas jag på att veckan bjuder på sol och värme, så att vi får in vinterfodret till djuren.....det är prio nummer ett just nu, för en bondmora.
Kram/Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: