Små händelser

Små händelser
Livet här

söndag 17 juli 2016

SÅ MYCKET GOTT VI PLOCKAR HEM NU, I KORGEN VÅR!!

Jag skröt igår, om att imorgon ska det målas i stallet.
Vaknade och tänkte på att.... färgen och penseln stod givakt ute i stallet och väntade bara på mig. Jag vill inte påstå att det var något som hägrade för en trött bondmora en dag som idag.

Så jag tog hellre korgen och en av hundarna för en tur ut och försöka  finna bl.a. Älggräs, jag fann vad jag letade efter....det åtråvärda Älggräset som jag skulle göra saft på.



Vet du förresten att du kan även göra Älggräs sirap och Älggräs champagne?...hick, hick!!
Älggräs innehåller salicylsyra, som liknar acetylsalicylsyra som är den aktiva ingrediensen i flera huvudvärkstabletter.
Två matskedar Älggrässirap är superbra vid förkylning eller huvudvärk....bra va?? med tanke på om man har druckit för mycket av champagnen, ha,ha!!
Idag var det saft som skulle göras, sirapen och champagnen tar jag en annan dag.


                            ÄLGGRÄS SAFT
50 klasar Älggräs
2 skivade citroner
2 kg socker
60 gram citronsyra
Lägg allt i en spann och häll över
2 liter kokande vatten, rör om ock låt stå kallt i ca:3 dagar, rör dagligen om i saften.
Sila massan och häll upp på petflaskor som sedan stoppas i frysen och tages fram efter hand som de ska drickas.



Korgen blev även fylld med kantareller idag av mannen här.



Så mycket gott man kan plocka nu och bära hem i korgen.... en härlig tid. 

Jag hade bra lust till att ge mig ut på en tur igen, jag och korgen för hallonplockning.....men plikten kallade ute i stallet, snyft!!!
Så det blev  till att ta tjuren i hornen istället och sätta igång med målningen.

Tjooo!! vad det gick undan  för bondmoran med penseln och färg, jag hann med fyra hästboxar, sedan tog färgen slut ( 10 l ).

Synd....för nu hade jag ångan uppe och ville egentligen inte sluta, tro det eller ej!... men så var det.

Usch!! nu märker man att kvällarna börjar bli mörkare, när hundarna ska ut sista rundan innan läggdags!

Ja du, detta var lite ifrån dag fyra på semestern.
Kram/Ingela




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: