Små händelser

Små händelser
Livet här

fredag 1 juli 2016

LUKTÄRTOR OCH BAKNING MED GRANSKOTTSIRAPEN.

Igår hade den första luktärten slagit ut, rosa till färgen och vilken doft sedan.....förstår verkligen varför den har fått namnet "Luktärt".

Den tillhör en av mina favoritblommor, en bukett av dessa...kan inte bli vackrare. Någon bukett blev det inte bara en kvist, men snart  skall jag kunna fylla en vas med dem. 


Jag provade för första gången att använda min granskottsirap i en kaka med äpple, resultatet överaskade....mycket gott!!

Har du lust att prova, du också?.....så är receptet här.
                              RECEPT
Sätt på ugnen 175 grader
3 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
Detta vispas  vitt o riktigt pösigt.

50 gram smör smältes
1 dl mjölk
Blanda detta i äggsmeten.

3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Blanda detta o häll i smeten och rör ihop med en slev.

1 hg mandelmassa
Riv mandelmassan o blanda detta i smeten.

Skala två äpplen och skär dem i bitar.
Smält ca: 25 gram smör på ett järn
och 3 msk granskottsirap, 2 tsk kanel
lägg i äpplebitarna, låt de bli mjuka o karamelliserade  .

 Häll detta sedan i kaksmeten o rör om.
Häll upp i en smord o bröad kakform.
Grädda i mitten av ugnen ca: 35 min. prova med en sticka, den får inte vara kladdig.



Jag får se till att hitta på mer som jag kan använda sirapen till....alltid roligt att prova något nytt.
Varför inte prova den i ett matbrödsbak, där tror jag att den också kommer att passa bra.

Du får ha det gott, har du lust så titta in igen till oss här på Liljegården.....Du är alltid välkommen!
Kram/Ingela






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: