Små händelser

Små händelser
Livet här

torsdag 9 juli 2015

Packning och päronmaränger!!

Päronmaränger till glassen, fick jag bakat, då jag hade äggvitor över från då jag gjorde glassen. 
Gott med maränger, glass, grädde,frukt och sedan ringla chokladsås över det hela... Mmm!!
Gubben kan ju inte bara sitta och äta fröknäckebröd, då jag är på flykt från hemmet! 
Jag själv tänker att äta gott i dagarna fyra, då jag är borta.... så jag får unna honom lite gott också.. hi,hi! 
Känner jag honom rätt, så lär han inte svälta, det blir säkert både det ena och det andra! 





Vinbären börjar bli röda, de svarta är ännu gröna..... krusbären är det dåligt med i år, inte många att skryta med.... men det finns att köpa. Funderar lite på att ta bort bärbuskarna?.... vill ha bären, men är trött på allt ogräs som har letat sig in imellan buskarna..... hjälpte inte länge med väven jag lade ut. 


Jordärtskockorna växer som ogräs, till soppa, pure eller i brödbaket är de enligt mig en delikatess. 
En varm krämig jordärtskocksoppa med chips av rökt skinka till en förrätt är inte dumt, när höstmörkret närmar sig.... har du inte smakat denna delikatess innan, så säger jag bara "gör det "

Såg en fjäril igår som landade på en av timjanplantorna ,av någon anledning så har fjärilarna varit färre i år än i fjor här .
De arter som jag har sett, i år..är de vanliga som citron ,kål och nässelfjäril. 




Har du sett till många fjärilar i år?...där du bor .
Sitter nu och skriver en lista till mannen, på allt som ska göras här, när det gäller djuren .
Det kommer säkert att gå bra ,men det är det där "kontrollbehovet ".

Det ska bli så skönt med lite semester, får se till att packa ner vad jag behöver .
Hoppa ner i en av väskorna och följ med mig till Helsingör, vet jag!! 
Kram Ingela 




1 kommentar:

  1. Hej Ingela
    Nu blir jag sugen på glass och maräng....den som ändå kunde göra maränger
    Gónatt
    Kram /Lena

    SvaraRadera

Kommentar: