Små händelser

Små händelser
Livet här

tisdag 21 juli 2015

Måndagsmorgonen började.....

...med gråväder och regn, så det var bud på att tända ljusen som står här på köksbordet.... när jag satt och åt frukost. 

Sövande ljud hördes ifrån tre snarkande hundar,det gjorde inte mig direkt piggare. 

Ingela ryck upp dig!!... de har lovat sol upp åt dagen!!! 
Fick ta itu med städningen ,så att jag sedan kunde njuta av solen som hade utlovats. 
Det började att se lovande ut, när jag tittade ut genom sovrumsfönstret... kunde allt skymta lite blått, på en annars grå himmel. Så det var till att bli klar med städningen och tvätten, så kanske det blev en ridtur. 

En tur in till den stora byn, hi hi!..för inköp av både det ena och det andra blev det. 


Hemma igen och fixade det sista som måste göras innan jag tog in och sadlade en av hästarna, för en ridtur måste det bli, då solen visade sig, som det hade utlovats..... härligt!!! 
Eilifur blev det som hängde med mig ut på en skogstur, medans jag red..... körde mannen ut på en svamptur, då visste jag vad som skulle vänta mig, då jag kom hem...... rensa svamp, pust!!! 
Mycket riktigt svamp och åter svamp stod i köket och väntade på att bli rensad och förväld..... bara till att kavla upp armarna och sätta igång!! 
Så var det tid för nästa projekt som väntade på mig.... tio kg Västeråsgurkor skulle skivas och läggas in ,så att vi har ättiksgurkor under hela året .....förhoppningsvis. 






Jag lägger ut receptet ifall det är någon som vill prova på. 
                Simrishamns gurkor 
1 l vatten 
4 dl ättiksprit 
1 dl salt 
1  kg socker 
Blanda ovanstående och koka upp lagen. 
2 kg Västeråsgurkor skivas och varvas med ett par bitar färsk pepparrot, gult senapskorn och dillkronor. 
Häll lagen varm över gurkorna och lägg lock på, låt svalna. 
Gurkorna är färdiga att äta efter 4 dygn. 
                      Smaklig spis! 
Så hade klockan blivit nio och det blev inte mera gjort än så, nu väntade skötseln av djuren och mockningen.....innan jag intog soffläge. 

Idag tisdag, kommer veterinären hit och ska undersöka tackans bakben, jag håller tummarna för att det bara är en svår stuckning och sedan ska han ge alla hästarna sin årliga vaccination.
Vad dagen sedan kommer att innehålla är nu ett? 
Roligt att Du tittade in till mig här på gården, Du får ha en fortsatt bra dag. Kram Ingela 

2 kommentarer:

  1. Hej
    Kantareller!!!!
    Hur underbart är inte detta. Önskar jag vore en svamp-plockarperson
    Kram/Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena jag är ingen svampplockare , bara en svampränserska!!
      Kram Ingela

      Radera

Kommentar: