Små händelser

Små händelser
Livet här

tisdag 30 juni 2015

En evig väntan...

...känns det som, ingen sol igår heller när jag slog upp de blå! 

Fortfarande hänger sommarklänningen och hatten på galgen .....inte använda, en endaste gång i år hi,hi !!!

Jag fick fläderblommor, som min dotter hade plockat i Danmark, vid sitt sommarhus, så det blev till att skölja och rensa. 

 Så nu ligger de i hinken och där får de ligga i fyra dygn innan det ska silas och hällas upp i burkar. 
Vilken ljuvlig doft det är av fläderblommor, saften blir jättegod... men bör frysas,för att hålla sig. Det är lätt att skeda upp vad man behöver, direkt från burken .... då konsistensen är relativ mjuk även om den är fryst. 
Denna beskrivningen gjorde jag närmast för mina utländska bloggvänner, som kanske inte känner till vad... Fläderblomsaft är. 
Här lägger jag även ut ett recept, som jag har gått efter. 
Min man är en flitig svampplockare, så igår körde han iväg , för nu måste förrådet av kantareller fyllas på i frysen.... så att vi har för kommande vintermåltider. 
Så han skaffade mig arbete,med att rensa det han hade plockat (jag har ju inget annat för mig hi,hi!!)

Kan du tänka dig vad jag såg ,när tittade ut ...då jag stod och rensade svampen?? uppsprickande molntäcke ,då finns det nog hopp!! 
Sedan blev det till att förvälla svampen och sedan ner i frysen .

Tro nu inte att det stannar här, för när jag tror att jag är färdig, då kommer han hem efter att ha varit iväg igen..... vad då med??  Jo,mera SVAMP!!! som skulle rensas. 
Så du har väl förstått något av mitt innehåll igår, förrutom allt annat som här är att göra med djuren. 
Trodde att jag skulle ha hunnit att köra med min lilla Wilda en tur, men så blev det inte! 
Nu ser jag framemot en ny dag, förhoppningsvis utan att behöva stå och rensa svamp. 
Du får ha en bra dag och jag hoppas på att du tittar in igen till mig. Kram Ingela 

2 kommentarer:

  1. Hej Ingela! Ett litet "tips" till gubben be honom rensa svampen i skogen - så slipper du hihi!! Jag brukar alltid i min korg ha 2-3 st kompostpåsar….det tycker jag ä bra…. Ja du fläder är helt underbart, våra här runtomkring har ännu inte blommat ut. det får bli mitt projekt nästa vecka för nu i helgen ska vi till Vansbro o simma.
    Ha en underbar dag!! Kramiz Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta
      På tal om svampen ,så kanske jag istället ska ge mig ut och plocka, så kan gubben rensa!!
      Simma lugnt i Vansbro,... vilka friskusar ni är.
      Ha det gott! Kram Ingela

      Radera

Kommentar: