Små händelser

Små händelser
Livet här

torsdag 4 februari 2016

GÄSTER TILL MATEN

Mannen var hos vårdcentralen igår med sitt öga, som inte har blivit bättre efter att han har tagit tabletter och ögondroppar för allergi. 
Det visade sig att han gick med en ögon inflammation som nu behandlas....skönt att det inte var Lasse som hade orsakat det. 
 Jag vänjer Lasse dagligen med att vara ute hos fåren, medans jag mockar hos hästarna. Han måste lära sig att äta hö och pellets av de andra fåren. Så idag är det tänkt att han ska flytta ut och få ett riktigt lammliv ibland de andra lammen. 
Igår skulle vi ha dottern och svärsonen på middag, så torsken som mannen här vann med, när det gällde att få upp den största torsken i en fisketävling på Öresund i höstas, skulle avnjutas igår. 4kg torsk klararade vi inte själva av att äta..... 


 Kokt torsk och senapssås, så senapskulan plockades fram, för det ska vara nymald senap..... starkt och gott. 


Så många gånger som jag har sett min mor sitta och mala senapskorn i just denna skålen och med kulan...... tankarna virvlarde iväg till flydde tider, när jag igår satt och malde, mina ögon tårades man blir ledsen när man mal senap hi, hi!!.... då det blir väldigt starka dofter mot slutet av malningen. 


Den färdiga senapen, efter en del tårar, men det var det värt. 
Jag får göra detta till en tradition, att en dag i veckan bjuda barn och barnbarn på middag. 

De fick med sig en Doggy bag hem, till de som inte hade möjlighet att komma....men det lär bli fler gånger. 
Så blev det åter kväll och mörkret föll över Liljegården. 

Ännu har inte gryningsljuset visat sig, men det kommer. Du får ha en härlig torsdag. 
Kram ifrån oss här på gården 
Ingela 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: