Små händelser

Små händelser
Livet här

torsdag 22 oktober 2015

Tid för att göra årets julklappsettiketter!!

Min första tanke när jag ger mig ut är " Usch!!... regn, "......men när jag närmar mig stallet hälsas jag välkommen med ett gnäggade och det värmer.... så att det regnar har inte längre någon betydelse. (efter regn kommer åter sol)


Här är en som ser framemot att få frukosten serverad...... slickar sig om munnen, när han ser mig komma med hinkarna. 



Mulle måste först undersöka i de andras boxar, ifall de har lämnat kvar något hö!!... sorry Mulle, tömt!! 


Hästarna ute och nu väntar fåren på mig....... här gnäggas det inte, men det bäääas!!


Den där Ulle, han till vänster...är inte så snäll nu i brunsttider, ännu har han inte försökt att stånga mig, men det kan komma som en blixt från klar himmel. 



Idag har jag passat en liten kille, lite annorlunda att gå tur med honom inne i byn ... än det är att gå med våra killar, modell större hemma i skogen 



Jag har gjort en blåbärspaj  med rabarberglace, till min pajälskande man............
Pajdeg 
175 gram smör smältes och får svalna. 
3 dl vetemjöl 
1 dl socker 
1/2 kryddmått salt 
1 tsk bakpulver 
Blanda de torra ingredienserna, blanda i det smälta smöret. 
Låt vila i kylen i ca:30 min.

Tryck ut i en pajform och lägg på bär  eller frukt 
Blanda saftiga bär med potatismjöl o socker. 
grädda i 225 grader i 20-25 min.
Låt pajen svalna. 
Lägg 2 gelatin blad i blöt i kallt vatten i 5 min.
Blanda rabarbersaft eller fläderblomsaft ca: 1 dl saft o 0,25 dl vatten, blanda i de urkramade gelatinbladen och smält detta på svag värme.... låt svalna, häll över pajen. 




Nu är jag igång med att göra årets  julklappsettiketter........roligt att kunna sätta lite annorlunda etiketter på paketen. 




Ja,så har torsdagen snart nått sitt slut, jag hoppas på att din dag har varit bra. 
Kram Ingela 

1 kommentar:

  1. Hej Ingela, vilka fina etiketter!! Va du är pysslig o duktig ;-) ha en underbar fredag o trevlig helg!! Kramiz Lotta

    SvaraRadera

Kommentar: