Små händelser

Små händelser
Livet här

tisdag 20 oktober 2015

Lamm angripet, av vad??

Igårkväll när fåren blev insläppta, upptäckte jag att de två moderlösa lammen ställde sig tätt intill varandra i ett hörn. Vad är detta?.. gick in till dom och får då se att tacklammet blöder där bak. Svansen var helt avskalad in till svanskotorna , precis som om någon hade bitit tag i hennes svans och hon hade lyckats komma undan.......den som hade bitit hade därmed bara skalat svansen helt ren. Stackare.... jag  rengjorde och satte på antiseptisk salva och flytande plåster på svansroten. 
Jag har kontaktat veterinären, vi ska avvakta ett par dagar och se om ampution blir nödvändig. 
Min stora fråga är??...  vem är det som har gjort detta??? 
Veterinären trodde på räv eller grävling. 

Ja, dessa djur..... alltid något att bekymra sig över....... vilket är tur för djuren, hade varit hemskt om jag inte hade brytt mig!! 

Syskonen håller sig intill varandra, sedan de förlorade sin mamma. 
Min tacka som är halt, står fortfarande inne i boxen.... jag hoppas verkligen att vilan ska hjälpa, hon är pigg för övrigt. 
Vi har ett kärlekspar nu ute i hagen, Ulle lämnar inte sin Ulla. 
Så jag hoppas på lamm till våren. 



Nu till något helt annat, brödet jag bakade igår.... var mycket gott. Jag kan varmt rekommendera detta som ett gott frukostbröd. 


Receptet finns i föregående inlägg, ifall du blir pigg på att prova. 

Det är full aktivitet vid fågelbordet. 
Rofyllt att sitta och titta på de olika fåglarna, då jag sitter vid frukostbordet. 
Du tänker kanske att snart sitter väl hon på en bänk i någon park och matar fåglarna hi, hi!!..... Nej inte ännu, det får vänta!!.... nöjer mig med vårt fågelbord. 



Jag saknade en tvålkopp till mitt tvättställ, men har inte letat efter ett på loppisar. Man ska nog bara plötsligt få syn på det som saknas.... alltså inte leta. 
Tänk jag råkade bara få syn på ett, vid ett besök i en secondhand butik.... till den stora summan av fem kronor!! Så nu är tvättstället komplett!! 



Detta var några av händelserna här på gården. Kul med ditt besök! 
Kram Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: