Små händelser

Små händelser
Livet här

måndag 19 oktober 2015

Höstkransar

En tripp på förmiddagen till dottern, hundarna blev överlyckliga över att få följa med till sin hundkusin..... inte nog med det, hon är ju en liten hundflicka!! 
Men det fattades en hund i bilen.. snyft!! 
Det blev en långpromenad med kusinen och min dotter. Sedan fika och mystid med dottern.


     

Så gick några timmar i en rasande fart och så styrde vi åter kosan hemåt. 


Hemma igen och ut och plocka lite mossa och löv, som ska bli till två höstdörrkransar. 
Mossa, löv, ståltråd och dagstidning är vad som behövs.... alltså inga konstigheter! 
Bara till att rulla tidningen och göra en ring, och sno ståltråden runt om ringen..... sedan är det bara till att klä den med mossan och löven eller vad du vill. 
Klart att hänga upp!! 

Jag provade på ett nytt brödrecept, nybakat till kvällskaffet. 
Recept 
5dl mjölk 
50 gram smör 
Värmes till fingervarmt 
Häll över o lös upp 
50 gram jäst 
1 msk sirap 
2 tsk salt 
13  dl vetemjöl 
Arbeta degen 10 min.
Jäs i 45 min.
Knåda degen minst i 2 min.
Dela till två bröd, jäs i 30 min.
Pensla bröden med ägg och strö över vallmofrön eller vad du tycker. 
Grädda i 225 grader på nedersta falsen i ugnen, i 25 min.täck med folie efter 10 min.
Lycka till!! 

Winston följer med ut varje kväll, när jag ska tända ljus hos Wilma. 
Bilden är inte den bästa i mörkret. 

Du kan nog ana Winston, bilden blev inte så bra ute i mörkret. 

Nu ska jag gå ut och släppa in får och hästar..... sedan blir det en kopp kaffe och provsmakning av brödet. 
Du får ha en fortsatt mysig kväll. 
Kram Ingela 

2 kommentarer:

  1. Hej Ingela
    Brödet ser ljuvligt gott ut. Ska nog testa på att baka det någon dag
    Ha en skön kväll
    Kram/Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena
      Jag rekommenderar dig att prova brödet, det var gott!
      Du får ha en fortsatt bra tisdag.
      Kram Ingela

      Radera

Kommentar: