Små händelser

Små händelser
Livet här

onsdag 28 oktober 2015

HÅLL TUMMARNA FÖR ALMA.

Klockan är elva och jag har ännu inte hunnit kamma mig.... djuren går i första hand, det andra hinner jag väl med så småningom. 
Tackan som har slutat att äta, hon svarar inte längre på sitt lamm, när det kallar..... så läget har försämrats. 
Veterinären är hit kallad och ska då även titta på den halta tackan... då hon inte är bättre. 

Jag har dock något positivt att komma med idag. Wilda är bättre och går nu ute i paddocken. 
Mulle får göra henne sällskap, vilket han inte alls uppskattar, då hans bästa kompis Eilufur går ute på betet, ibland de andra. 
Han visar det tydligt genom att stå vid grinden och titta ut på dom. 
Wilda däremot är lycklig över att få komma ut efter fem dagars boxvila. 

Veterinären har varit här och det visar sig att tackan Alma som inte äter har lunginflammation. 
Han gav henne en injektion antibiotika och vi ska fortsätta med att ge henne det i ytterligare sju dagar. Det som är viktigt nu är att hon kommer igång med att äta, så att vommen fungerar..... ännu i skrivande stund, har inget hänt. 
Hennes lilla lamm, förstår inte varför mamma inte bryr sig om henne längre. 

Jag har en liten magkänsla, att hon inte kommer att fixa det..... men hoppas på, att jag har fel. 


Elvira den halta tackan undersöktes noggrant, inget fel i klöven eller i benet. Veterinären tror att det sitter uppe i skulderbladet och att hon har fått en smäll där. Detta kan ta lång tid för att bli bra, men han tyckte, att hon inte verkade besvärad av det. Hon fick en injektion antiinflammatoriskt. 

Han tittade även på lammet som har fått skadat svansen, hennes svans behöver inte kuperas.....den torkar bort, då blodförsörjningen är avklippt.

Några ljusglimtar är det ändå här, Wilda åter frisk, svansen på lammet och att tackans ben,ska kunna bli bra. 

Håll nu tummarna för Alma. 
Jag hoppas verkligen att det sker under....... i natt.
Kram Ingela 






2 kommentarer:

  1. Morgon Ingela! Jag håller alla tummar jag kan för Alma!!! Hur är det m henne nu på torsdagsmorgonen?? Skönt iallafall att resterande "sjukdjur" går åt rätt håll… Ha en så bra dag du kan Ingela!! Kramiz Lotta

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta
    Tillståndet för Alma nu på morgonen. Hon har fortfarande inte ätit något.... inte bra.
    Plockade några maskrosblad och till stor glädje så åt hon av dom.
    Men jag har fortfarande en dålig magkänsla.
    Jag önskar dig och alla djuren en riktigt skön dag
    Kram Ingela

    SvaraRadera

Kommentar: