Små händelser

Små händelser
Livet här

lördag 4 mars 2017

Nu är det vår här på Liljegården

Lördag och dagen såg lovande ut för en ridtur, men säg det som varar för evigt, för snart började åter regndropparna falla.
Natten hade varit lugn ute hos fåren, men vid elva tiden såg det ut till att börja hända något, för då låg Saga ner och jag förstod att det var tid för lamning.(det var nog någon mening med att det började regna och jag därmed var hemma?)




Hon kämpade på och snart var det första lammet fött, efter fem minuter var det tid igen, där fick jag rycka in och hjälpa till.....trodde först att detta lammet var dött, men kunde rätt så snart konstatera att så var inte fallet.
En timme innan hade jag varit ute för att se efter vårtecken och hittat snödroppar och påskliljorna hade kommit en bra bit upp. Så inom snar tid förvandlas hela trädgården till ett gult hav av påskliljor.



När lamm nummer två hade kommit trodde vi att hennes lamning var över, men innan vi visste ordet av det, så var nummer tre på väg och fick lite hjälp ut av mig.
Det var bra klarat till att vara förstföderska och inte nog med det alla tre var tacklamm, det brukar för det mesta bli övervägande bagglamm.
En stolt moder och hon är jätte duktig till att sköta om alla tre.



Här är det kö vid matbordet, för mor har bara två spenar men hade behövt tre, för att slippa köbildningen som blir utanför butiken.
Snödroppar, påskliljor och årets första lamning här på gården, nu är det "VÅR!!"
Kraam/Ingela



2 kommentarer:

  1. Morgon Ingela!! Och stort GRATTIS till de 3 tacklammen…himla söta…. Nu längtar jag oxå efter vår lamning….åh…så spännande tid för oss!! Ha en underbar måndag!! Kramiz Lotta

    SvaraRadera
  2. Ja du Lotta, det är en underbar tid när fåren lammar....men samtidigt lite oroligt.
    Du får ha en härlig måndag kväll! Kraam Ingela

    SvaraRadera

Kommentar: