Små händelser

Små händelser
Livet här

fredag 3 mars 2017

Äpplesirap med inslag av apelsin och citron

Fem dyng sura hästar, ingen vacker syn men de tycks trivas med tillvaron och det är ju viktigast.... eller hur? 

Eilifur har du lagt dig till med en skönhets inpackning av lera, har du tänkt att jag ska rykta av dig som du ser ut????....ja, ja, det lär väl bli det, inte är det första gången och säkerligen inte den sista!!!
Det hade varit skönt med uppehållsväder, så att det kunde torka upp lite ute i hagarna, som på sina ställen är rena lervällingen. 

Jag hoppade över ridningen som inte var lockande i detta vädret och satte istället igång med att koka en äpplesirap med inslag av apelsin och citron. 
Granskottsirapen och Älggrässirapen som jag kokte i somras har jag haft bra nytta av både i bakning, till glass och när vi har känt oss lite krassliga har vi använt Älggrässirapen. 
Äpplesirapen blev jag inspirerad av när Maria Mandelmann kokte sirap av sin äpplemust, men jag tog även apelsiner och citroner i min sirap. 
Jag tog och klyftade fem äpplen, saften av två apelsiner och två citroner ,sedan fyllde jag på vatten och låt detta stå och koka i ca:
en halv timme.



Massan fick stå och själv rinna en stund, sedan blandade jag  socker i saften och det fick stå och koka tills det hade reducerats till ca:1/3 del.

Klart att hälla upp på burkar, saften blir trögflytande när den har fått stå och kallna. Jag blev nöjd med den friska äpple/citrus smaken, den passar nog bra till smaksättning i såser och så klart till både glass och ost.



Kraam /Ingela 

2 kommentarer:

  1. Vilka sötnosar du har där i hagen! Den där sirapen måste jag testa, låter sååå gott och kul med "rörliga" bilder på bloggen :) Lördag och här regnar det, bäst att hålla sig inne och kura...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är de härliga både våta och dyngiga, men de fick komma in i stallet ändå! Nästa gång som jag ska koka sirap, då ska jag istället koka av färdig äpplemust. Du får ha en fortsatt bra kväll i soffhörnet!
      Kraam Ingela

      Radera

Kommentar: