Små händelser

Små händelser
Livet här

söndag 13 december 2015

TREDJE ADVENT OCH KANTARELLER!

Så har vi tänt det tredje ljuset ......du har väl inte glömt att tända det idag? Du har kanske haft fullt upp med Lucia firandet?

Vi här på gården fick inget besök av någon Lucia, barnbarnen är i den åldern, att de tycker..... det var då!! 
Men vänta bara tills att de själva får barn.... då kommer de kanske och lussar för oss på hemmet hi, hi,!! 
Den som lever får se!! 

"när tredje ljuset brinner
vi julklapp syr och vi bakar kakor
och har ett fasligt styr"
Ja det var den gamla versen, jag plågade dig med!
Du tycker kanske, att jag kommer med gamla mossiga verser.....men vet du vad?, man ska hålla på gamla traditioner.

13:e december och fortfarande går det att finna kantareller, ute i markerna, om än inga mängder. 
Det kallar jag för en lååång svampsäsong..... Maj -Dec.
Kväll och jag är åter hemma och tänder de tre ljusen......

Nu slår frosten till, vägen var hal, när jag körde hem nu i kväll. 
Jag har hästarna på andra sidan av vägen..... så det gällde att ta det försiktigt när jag skulle hämta hem dem. Jag hade behövt ett par armar till, det gäller att hålla tungan rätt i mun, när jag har fem hästar i grimskaften och som har bråttom in till stallet. 
Men nu är de inne..... allting går,när man inte har något val! 
De var alla vitgråa till färgen i pälsen, av frosten.... men det dröjde inte länge innan de åter hade intagit sin fuxfärg.



Nu ska jag fortsätta med min målning, vill bli klar.....är sååå nyfiken på slutresultatet. 
Jag lägger ut en bild så småningom,
om det inte ser alldeles förfärligt ut. Då blir det till att börja om...... jag ger mig inte i första taget, som du säkert vet. 
Kram Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: