Små händelser

Små händelser
Livet här

söndag 6 december 2015

SNÖ OCH JULSTÄMNING.... Hmmm!!

Vadar i lervälling, gör både jag och hästarna, inte ser det ut till att bli någon större förändring i vädret. 
Någon ridtur har det inte blivit, så hästarna har fått semester ifrån frun här på Liljegården. 

Julstämningen får jag fejka, så här andra söndagen i advent..... 
och drömma mig tillbaka till de få dagar vi hade här med snö!!... som är ett minne blott. 
Det är väl, att minnen kan ingen ta ifrån oss. 


Andra ljuset är tänt här nu på morgonen och får lysa upp dagen. 
" När andra ljuset brinner, är snart Lucia här. 
Hon bjuder oss på kaffe och bud om julen bär "
Jag minns versen, som om det vore igår...... den lästes upp av en elev i småskoleklassen. 
Hmmm!!...nu tänkte du säkert "vilket minne hon har, för det måste vara för minst hundra år sedan! "
Håller med dig, att minnet är det inget fel på..... men det där om hundra år..... Grrrr!!!! hi,hi!!




Igår när vi var hos goda vänner, kunde jag inte låta bli, att kika in till deras höns..... såå rofyllt inne i hönshuset. 
Jag själv har gett upp med tjatet på mannen, om höns...... rättare sagt jag känner mig besegrad!!!... av tuppen här hemma på Liljegården. 

Ett kärt besök av dottern igår, hade bara vädret varit bättre.... då skulle vi ridit ut tillsammans, nu var läget inte så. 
Men fika med provsmakning av årets julbakverk blev det och en massa tjejsnack hi, hi!! 
Hon tog även med sig ett lammskinn till sitt jobb, då hon hade en jobbarkompis som eventuellt var intresserad av ett vitt skinn.... annars behåller jag det själv, då det är lite osäkert om det blir några vita lamm till nästa år. 
Förhoppningsvis blir det nya lammskinn.... både vita lammskinn och gråa gotlandsskinn.... om allt går som beräknat nästa år. 

Det sista baket av julkakor....är gjort. Jag har dragit ner på sorterna.... men gorånen är ett måste här på gården, när det är jul. 

Här är mitt recept på dessa om någon är intresserad.
                         GORÅN 
2 ägg
1,5  dl socker detta vispas 

1,5  dl potatismjöl 
1,5 dl vetemjöl 
1 tsk vaniljsocker 
Rör i detta i äggsmeten 

150 gram smör smältes 
1/2 dl kallt vatten 
Häll i detta i smeten 
Gräddas i ett gorånsjärn på spisen. 

Nu önskar jag Dig en härlig dag, glöm inte att blåsa ut ljusen. 
Kram Ingela 

1 kommentar:

  1. I read your blog on daily basis. This is really great and informative post. Thanks for sharing.
    Gotlandsskinn

    SvaraRadera

Kommentar: