Små händelser

Små händelser
Livet här

torsdag 12 november 2015

GOTT MED NÅGOT VÄRMANDE!!

Uppe med tuppen (tänk om jag hade haft en) hästarna måste ha hunnit ätit sin frukost, innan hovslagaren kommer. 
Vilken underbar hovslagare jag har, hon ringde och frågade om hon kunde komma en halvtimme senare, då hon hade fått ett akutfall.
Verkligen inte vanligt att en hovslagare, bryr sig om att meddela en halvtimmes försening. Detta kallar jag, att ha respekt för andras tid!!..... Tack Eva!! 
Självfallet så gick det bra att komma senare, nästa gång är det jag som behöver hjälp. 


Paus med fika hade vi, innan hon skodde de sista killarna. 


Idag skulle vi ha en köttfri lunch. 
Spaden åkte fram, för att gräva upp en av beståndsdelarna jordärtskockorna, till soppan.


    
          JORDÄRTSKOCKSSOPPA 

500 gram jordärtskockor 
3 potatisar 
Dessa skärs i bitar och får fräsa en stund i smör. 
1 1/2 dl vitt vin hälls i o får koka 1 min.
1/2 l vatten hälls i och 
2 hönsbuljongtärningar 
Låt detta koka i 20min. tills att det är mjukt. 
Mixa ihop med en stavmixer, till en slät soppa. 
3 dl vispgrädde hälls i o får koka upp, smaka av med salt och peppar. Lägg ett par kvistar timjan i soppan. 
Baka painrice och gör sedan skåror i brödet.... där du stoppar i en smörklick och lite pressad vitlök. 
Värm brödet tills att smöret smälter ner. 
Servera till soppan
Rekommenderar verkligen soppan, den är supergod och mättande. 
                    LYCKA TILL!! 




Detta var några axplock, ifrån förmiddagen här på gården. 
Kram Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: