Små händelser

Små händelser
Livet här

söndag 29 november 2015

ADVENT OCH KORVSTOPPNING

Första advent, men inget vinterväder som gör att jag får någon högtidlig känsla.
Advent...som kommer av det latinska uttrycket adventus betyder (Herrens) ankomst och adventsstjärnorna som vi hänger upp i våra fönster, ska symbolisera Betlehemsstjärnan....som ska leda de tre vise männen.......det här var lite historia om advent.

Nu till något helt annat, för idag ska det göras het chorizokorv här på gården.




Korven måste provsmakas, så att den hade rätt hetta....för det ska en chorizokorv ha.
 Nästa gång ska det göras kallrökta korvringar.....
det tar längre tid för kallrökningen tar två-tre dagar, så det har jag inte tid till nu.

Vi brukar inte nuförtiden ha adventsstake ,men hör och häpna, ett av kakfaten fick fyra ljus....så även vi har tänt första adventsljuset idag.....lite mysigt var det allt!



Usch!!....har precis tagit in djuren, vilket väder regn och det ska bli storm här, det börjar redan att blåsa rejält.
Jag hoppas på att vinden mojnar tills imorgon, för då har jag tänkt att ge mig ut på hästryggen.....det har varit dåligt med detta den sista tiden, då det har regnat!!!!






Du får hålla dig inne och ha en fortsatt mysig första advent!!!
Kram Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: