Små händelser

Små händelser
Livet här

lördag 3 september 2016

SVAMP 🍄 NYPON, ÄPPLE 🍎 GURKA

Lördag en dag som jag skulle vilja göra precis vad som faller mig in, men när jag tittade mig omkring, så förstod jag att inte dagen  skulle bli så. Det ligger svamp som måste rensas och förvällas, det är inget som jag har den minsta lust till idag, bara till att bita ihop och få det gjort.
                                                         Lite i taget, men ibland känns det som om det är berg man ska bestiga, då man mycket hellre skulle vilja göra något helt annat.


Winston och jag var så duktiga och fick plockat nypon igår.....men det var då det, idag ligger dom och väntar på att bli rensade, vilket visar sig vara rena slavarbetet.


Ibland är ens visioner i lite för stora propositioner.
Min tanke var att jag skulle skulle rensa, torka och mala nyponen, till nyttigt Nyponpulver.....men det hela stannade vid att rensa. För till min fasa, gjorde jag upptäckten då jag hade rensat en del, att det fanns en liten larv i varje nypon, usch!! ve och fasa!! Slut rensat för min del.

Så mitt till tänkta nyponpulver, hamnade som orensade nypon på gödselhögen, kanske till glädje för någon fågel. Erkänner att det kändes rätt så skönt, en sak mindre som skulle göras!

Mannen här plockade de sista äpplena, så det slapp jag.

Mitt arbete blev att sortera dom och sedan  paketera ett och ett i tidningspapper.

Tre lådor med  Aroma äpplen blev det, plus en låda med äpplen till hästarna.
Cox Orange äpplena får sitta ett tag till, innan de ska plockas.
Jag har äntligen bestämt mig för att ta bort alla vinbärsbuskarna och så gräs där istället.....hinner inte med att luka allt ogräs som kommer upp mellan buskarna ( trots markväv)...så snart åker buskarna.
Några fruktträd kommer jag till att plantera, så nu vet jag vad jag önskar mig när jag fyller år, om någon frågar.


Av de tjugo gurkfröerna som jag planterade i början av sommaren, kunde jag aldrig drömma om att de skulle kunna ge sådana mängder med gurkor. Lägger in gurkor var och varannan dag, så också idag. Tur är att vi har ett extra kylskåp, som snart är fyllt med gurkburkar.....tror nästan att de räcker till resten av mitt liv hi,hi!!!



Mannen här har åter varit ute och plockat blåbär, ja du läste rätt " blåbär ", otroligt men det finns fortfarande stora mängder med blåbär ute i skogarna.....de får vänta med att bli packade  tills imorgon. Nu åker förklädet av för idag, för nu ska jag göra precis vad jag vill, det har jag sett framemot hela dagen.
Plockat in lite blommor att förgylla helgen med.



Nu skall vi hålla lite lördag kväll, här på Liljegården.

Kram Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: