Små händelser

Små händelser
Livet här

fredag 28 mars 2014

Nu är goda råd dyra

Posten kom med glädje besked, vad?...jo skattsedeln och där stod att läsa Restskatt!!!
Så nu är goda råd dyra, för att dryga ut matbudgeten.
Hur ska detta göras?... jag har ju oanade och outnyttjade resurser utanför dörren.
Gödselstacken med dess spirande små nässlor.....de får jag ta tillvara på. Så på med handskarna och fram med saxen, här ska plockas!! och göras den läckraste lunchen på länge....... Nässelsoppa!!!
Vill bara påpeka att det där med att plocka på gödselstacken, var inte sanningsenligt.
Jag plockade mina nässlor på betydligt fräschare ställe!!
Så nu skulle jag servera min man en härlig lunch och berätta mitt fiffiga sätt att spara på och därmed hålla matkontot nere.
Nässelsoppan blev uppskattad av han jag delar tidningen med!!
Så vänner, ut och plocka!!!! och få pengar över till annat.




Recept 
Ca 1 l nässlor 
1 gul lök
Gräslök 
Buljong 
Vispgrädde 

Skölj nässlorna väl och förväll dem ca 5min. och låt de rinna av i ett durkslag,  krama ur vätskan. Lägg dem i en gryta och häll på vatten och buljongtärning. Hacka löken och fräs den i lite olja, hacka gräslöken och lägg det grytan häll på 2 dl vispgrädde och låt det hela koka i en kvart, krydda med peppar o ev. salt. Mixa soppan med en stavmixer. Servera till kokta ägghalvor. 
Bon appetit! 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: