Små händelser

Små händelser
Livet här

onsdag 15 juni 2016

SYRENSAFT, KANDERADE VIOLER mm.

Tyvärr så är jag för sent ute, när det gäller att plocka syrener. Jag blev så nyfiken på att prova  att göra "syrensaft".... det låter så spännande, kanske har du provat på det och vet hur det smakar. Syrenblomsglass... visst låter det också gott? 
Jag skulle ha haft gjort "häggblomssaft", men glömde helt bort det, när häggen blommade..

... "slött Ingela, sådant ska du väl inte glömma!!"
Granskottsirap har jag däremot på gång i köksfönstret, men jag får vänta en vecka till, innan den är färdig för att silas och hällas upp på burk. 


Lika delar granskott och socker, samt en skivad citron. Låt stå i ett soligt fönster i tre veckor, skaka om burken dagligen. 




Naturen bjuder på många läckerheter, vad sägs om rödklöverblommor på filmjölken eller rödklövers iste?

.... Maskrosmarmelad, 

Nässelbröd eller nässelsoppa....


 Kanderade Violer....

...ja listan kan göras lång......det gäller bara att prova sig fram...... men man måste veta vad det är man plockar, för det finns mycket som är giftigt också, alltså inte bara godsaker. 
Du får ha en bra onsdag.  Kram /Ingela 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: