Små händelser

Små händelser
Livet här

måndag 22 maj 2017

TID ATT SKÖRDA GRANSKOTTEN TILL SIRAPEN!

Så är tiden kommen då årets granskott har vecklats ut, de är nu så där härligt ljus gröna och späda
....färdiga för att plockas.

Så jag och Winston körde upp till vår skog för att plocka, det gäller att plocka dom när de späda...de blir så fort mörk gröna och då är det för sent ....till sirapen som jag ska ha dom till. 

Jag brukar koka, så att jag har för vårt behov till brödbak, pajer och glass. 

Jag tog 1 liter granskott till 1 liter vatten och 9 dl socker.

Det får koka ca:1timme 
Sedan silas granskotten bort. 

Jag låter det sedan stå och småkoka tills att det reduceras till hälften. 
Kollar genom att lägga lite på ett kallt fat o ser om det har fått siraps konsistens.



Sedan bara till att hälla upp det på burkar och så är det klart.... alltså inget avancerat, men gott!! 


Det är inte tillåtet att plocka granskott, utan lov ifrån skogsägaren. 
Jag plockade mina i vår egen skog....alltså helt lovligt!! 
Kraam Ingela 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: