Små händelser

Små händelser
Livet här

tisdag 12 mars 2024

Kastanjerna är i jorden.

 Hovslagaren var här igår och skodde av hästen, mycket riktigt så var det en hovböld. Hon öppnade upp så att varet kunde pysa ut. Nu håller jag tummarna för att det ska bli bättre.



Som de flesta dagar är jag ute från morgon till kväll. Jag är inte som ulltottarna, som håller sig inne i stallet. 


Den här skruttan är som jag, vill vara ute i friska luften. Jag måste försöka vänja henne av med att hata katterna, det blir ingen lätt match, men värt ett försök. Som det är nu, så får katterna vara i stallet när hon är ute och tvärtom, tala om att det är jobbigt!  


Pontus bagge brukar få knäckebröd när töserna får sina pellets, men nu är det äpple som gäller. Jag får se till att plantera fler äpple träd, för det går åt många äpplen till både ulltottar och hästar. Varför Pontus inte får pellets beror på att det kan framkalla urinsten hos baggar. Har haft en bagge som fick urinsten och det var så smärtsamt, veterinären kunde inte göra något åt det, så det blev avling. Trots att han aldrig hade fått pellets, så det kan hända ändå…. men bättre att mota Olle i grind!






Jag har planterat de ätliga kastanjerna som jag har haft i frysen tre månader, nu hade de fått groddar så det var tid för dom att komma i jorden. Nu blir det spännande, ska det lyckas. Min dottterns kastanjeträd är så där en tio meter högt och levererar massor med ätliga kastanjer.


Rostade kastanjer med smör och salt, så guda gott! Så hoppas, hoppas!!

Jag har även kall sått luktärtsfrön, en blomma som bara är ett måste.

Kram/Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: