Små händelser

Små händelser
Livet här

söndag 9 juni 2024

Kaj Kaja

 

Nu kommer regnet med råge och lite till, sol ena minuten för att i nästa minut spö regna…. men det gör gott för växtligheten. Så mycket smaskigt det  finns nu i gräset för hönsen och fåglarna, trots det har jag många matgäster vid mitt fågelbord.


Sedan har vi vår Kaj Kaja, som sitter och väntar på oss varje morgon för att få sin frukost som består av majs.


Orädd traskar han omkring bland hästarna, ulltottarna och oss, under resten utav dagen.


Ja som om jag inte hade djur redan, så att det räcker, men så klart får Kaj Kaja hänga med oss  han också.


Jag själva går lite på halvfart, den förbaskade förkylningen hänger envist kvar.


Djuren går det ingen nöd på, de får vad de ska ha och deras hage blir mockad som vanligt. Även om det känns lite tungt, så är det inget som jag dör av. 



Då vädret ser ut som det gör, har jag gjort iordning hästarnas boxar med nytt vatten och hö. Så det blir fem glada hästar som får komma in ikväll och tillbringa natten i boxen. Då kan de koppla av och känna sig trygga. 



Samtliga reden i hönshuset är upptagna av hönor som vill ruva, de är så envisa och skriker högt när jag tar bort äggen. Kycklingarna börjar så smått att släppa fjunet och få riktiga fjädrar. Lika spännande varje gång att se vilken färg de kommer till att få. Men ännu är de små och blir överlyckliga när jag ger dom hackad äggula, ja det är härligt med de små liven.



Nu ska jag hålla kväll innan jag ska gå ut och släppa in hästarna.

Kram/Ingela





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: