Små händelser

Små händelser
Livet här

tisdag 31 maj 2022

MODE BRANSCHEN!

Det går inte bara mode i klädes branschen. Nu mera är det även i hönsvärlden.


Silkeshönsen är en av de äldsta tamhönsen vi har, de lär härstamma från Östasien och antas vara en fyratusen år gammal ras. Senare har det avlats fram en dvärg variant, som har varit väldigt populär. Jag har själva haft ett litet antal av dvärgsilke tidigare.



Numera har jag bara stora silkeshöns, som jag tänker fortsätta att avla på.

Det finns en mellan variant som kallas Amerikanska silkeshöns. Dessa har blivit lite på modet just nu. Tycker att det är fantasi priser på deras avelsägg, tro det eller ej….tvåhundra kronor  för ETT ägg!!!! Sedan går det ju inte ge någon garanti på att ägget är befruktat.  Blir det ett lyckat kläck, så blir det kanske övervägande tuppar….vilket inte är vad man vill ha.  Trettio kronor för ett Avelsägg är mer normalt enligt mig, för det är ju inga guldägg de där amerikanarna lägger!!!

(Bilderna nedan är på några mina stora silkeshöns)





Jag har röda, gula, vita, dalmantin, svarta, grå, splasch, choklad, viltfärgade, vete och silvervilt. Så spännande vid varje kläck, att se vilka färger det blir.

Jag misstänker att mina små nog är övervägande tuppar….väl att äggen är härifrån och gratis!


Oavsett tuppar eller hönor, så kommer de att få sprätta runt här på gården.



Det här var lite insyn i modevärlden!
Kram från Ingela 


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: