Små händelser

Små händelser
Livet här

fredag 3 november 2017

EN VANLIG MORGON SOM ALLA ANDRA HÄR PÅ GÅRDEN

Sömndrucken går jag ut i stallet och tänker samtidigt på att ikväll...så ska jag hoppa i säng tidigt, av någon konstig anledning, så blir det där aldrig av. 
Jag tillhör väl den sorten som kallas kvälls/natt människa, ja alla är vi olika.... men har jag djur, då skall de också skötas,så det är bara till att svänga benen över sängkanten och stiga upp!!  



Jag förstår er tvekan då ni tittar ut!... men vi är rätt vana vid denna synen, eller hur?... men vet ni vad, de har lovat oss ☀ 




Fåren fodras och hästarna släpps ut i hagen, lika våta som då de togs in kvällen innan. 



Sedan börjar mitt dagliga morgon arbete inne i stallet. 
Mockning av de fem boxarna. 



Sedan skall det fyllas på nytt vatten och där går det åt ett antal litrar, samtidigt har jag kollen på vad var och en häst har druckit under natten. 



Höet skall vägas upp och läggas in i boxarna, samt till dagens utfodring för både hästar och får. 




 Betfor och mineraler mäts upp och läggs i blöt,för att sedan ställas in i varje box.



Jag får inte glömma att kela lite med stallkatten som har pockat på min uppmärksamhet, då han har följt mig ifrån box till box medans jag har jobbat på.  




Vatten skall bäras ut till  hagarna och fyllas på i baljor. 



Det här var en liten inblick hur min morgon ser ut under alla årets dagar.  
Som du säkert förstår så sväljer morgon arbetet kvickt några timmar, 
...men jag trivs så himla bra med lantlivet, så jag skulle inte vilja byta ut det, för allt smör i Småland.

Nu ser vi framemot en fin fredag. 
Kram Ingela 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: