Små händelser

Små händelser
Livet här

onsdag 11 oktober 2017

BLÅBÄRS MOUSSETÅRTA VILKET FIASKO!


Dessert till dagens "veckomiddag" skulle varit blåbärsmousse tårta, men det gick käpp rent åt skogen med den!!
Blåbärsmousse det lät så himla gott och blåbär fanns det ju hemma, så igår kväll bakades först bottnar med mandelmassa....så här långt var allt väl.
Sedan kom jag till själva moussen, som jag gjorde efter alla konstens regler, mixa, vispa och blanda. 
Skulle sedan stå kallt i ett par timmar för att stabilisera sig.... det fick stå över natten. 
Här börjar eländet, lika lös mousse  på morgonen som på kvällen.... SKIT!!! 
Soppåsen nästa och börja om, men inte med blåbär! 
Klockan tickar, fixa vit choklad och mer grädde, sedan full fart med slevar... vispa, vispa! Nu händer det som inte får hända, välter skålen med grädden som nu flyter omkring där nere vid mina fötter!!.. nu kom det andra ord ur munnen min, som inte passar sig här! 
Fixa ny grädde,fortsätta vispa, ner i frysen ett par timmar... äntligen flyter det på och jag hann att få till en vitchokladmousse tårta,dekorationen blev det lite si och så med .... men vad då, huvudsaken var att det blev gott! 
Jag ger inte upp i först taget, envis som jag är!! 



Det blir inte alltid vad man har tänkt sig.
Kram Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: