Små händelser

Små händelser
Livet här

tisdag 3 oktober 2017

SUSANNES KOLADOFTANDE KLADDKAKA, SUPER GOD!



Jag är ingen älskare av choklad kladdkaka, men blev nyfiken på ett recept av en lite annorlunda sådan.
Koladoftande kladdkaka med päron, färska lingon och ingefära, det låter väl gott.... och enkel att göra. 
Den måste testas, passade på igår då vi hade veckomiddag....vilket innebar gott om försökskaniner!



Lägger ut receptet på kakan som Susanne Jonsson hade komponerat. 

KOLADOFTANDE KLADDKAKA 
Sätt på ugnen i 175grader 

250 gram Smör,ska smältas tills att  det får en gyllene färg. Låt det sedan svalna. 

5dl strösocker, blandas i smöret. 
3ägg, rör ner ett ägg i sänder. 
5dl vetemjöl, 1msk vaniljsocker och 1tsk malen torkad ingefära, blandas ihop. 
Rör i mjölblandningen i smeten. 
Häll upp i en springform med ett bakplåtspapper i botten, smörj o ströa formen. 

2 fasta päron 🍐 kärnas ur o skivas, tryck skivorna ner i kakan.
2dl lingon färska eller frysta strös över.
1 påse flagad mandel strös också över.

Grädda kakan på nedersta falsen i ca:35 minuter eller tills kakan är bakad i ytterkanten men kladdig inuti. 
Vispad grädde serveras till. 


Både jag och mina försökskaniner ger Susanne högsta betyg  för hennes super goda kladdkaka, den kommer till att göras fler gånger. 
Jag säger bara gör den!! 😋

Kram Ingela 


1 kommentar:

  1. Mums! Litar på dig och testar den :) Behöver något gott till kaffet idag känner jag...
    Ha det gott och sköt om dig.
    Kram Titti

    SvaraRadera

Kommentar: