Små händelser

Små händelser
Livet här

torsdag 15 mars 2018

EN PASSANDE DAG FÖR BRÖDBAK

Hade hoppats på lite försmak, av vad som komma skall...vårluft!
Men,men åter minusgrader och en och annan snöflinga, usch!!...nu är jag trött på vinter vädret!
Jag är nog inte ensam om denna längtan,kan jag tänka mig...eller hur??

Efter en långtur med isiga vindar vinande runt öronen, tog längtan fart efter ett nybakat bröd till kaffet.  



Så det fick bli till att  improvisera ett bröd recept...för jag hade varken det ena eller det andra som stod i recepten.... inget ovanligt?  
Ja se rädd av mig är jag inte,det blir väl alltid till något ätbart,annars har jag ett gäng vid fågelbordet, som inte är kräsna!   


 LANTBRÖD A'la LILJEGÅRDEN

25 gram jäst
5 dl 37 gradigt vatten
1 tesked salt
1 matsked brödkryddor 
1 matsked sirap
1/2 dl olivolja
4 dl rågsikt
7-8 dl vetemjöl

Blanda detta väl o låt jäsa i 50 minuter.
Knåda degen och baka ut till 1 bröd, som får jäsa under bakduk 50-60 min. 
Grädda brödet i 250grader i 5 minuter och sänk sedan värmen till 200grader,grädda ytterligare i 25 minuter.  


Tänk att det blev till ett gott bröd, men förstås till en besvikelse ute hos fåglarna.

Kram från en som åter har fått upp värmen /Ingela  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: