Små händelser

Små händelser
Livet här

söndag 18 februari 2018

SOL, CITRONER OCH MARMELAD

Söndag igen, var tar mina underbara måndagar vägen.....känns som om det är två söndagar i veckan. 
Med lite solsken ,så skulle jag väl ta mig igenom denna söndagen också.


Mitt citronträd står här inne och längtar att få komma ut igen.....men sol och sommar känns ännu  avlägset, så jag får försöka hålla liv i det så länge..... ingen lätt uppgift, då växterna hos mig lever ett hårt liv. 




Citroner gula som solen blev till några burkar marmelad denna söndag.



                                                                RECEPT

                             Citronmarmelad

  3 Citroner  borstas noggrant i varmt vatten
 Skär dom i klyfter och kör de i matberedare  
 så att de blir finhackade.
häll massan i en gryta och fyll på med
4 dl vatten
Låt det koka under lock i 30 minuter
rör i massan då o då

1,5 dl Syltsocker
4 dl vanligt socker
1 pressad blodapelsin ( därav färgen på marmeladen)
hälls i citronkoket

Låt det åter koka under lock i 15 minuter.
Häll upp den färdiga marmeladen på ren gjorda burkar som är sköljda i Atamon.

             


Nu fattas det bara ett nybakat franskbröd!

Kram från mig/Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: