Små händelser

Små händelser
Livet här

tisdag 20 maj 2014

Nu är det dags för kandering av violer!!

Soligt och torrt väder, bra 
för att ge sig ut och plocka violer.
Tog med mig en hund, så förenar jag nytta med nöje! Det var nog i grevens tid att få plockat violer, då de nog snart har blommat färdigt...... men jag fick ihop vad jag behövde för min kandering.
De kanderade violer ska jag ha till att dekorera desserter, bakverk och chokladpraliner..... detta pyssel är kul när hösten kommer och med den mörkare dagar, då har man tid och lust för detta.


Socker, Äggvita och Violer är vad som behövs till kanderingen. Vispa äggvitan lätt med en gaffel, doppa eller pensla med en mårdhårspensel blommorna med äggvita doppa dem sedan i strösocker och lägg dem på ett bakplåtspapper och ställ dem på en torr plats för torkning.
                     

Nu får de ligga på ett bakplåtspapper och torka.
Det finns så många fler blommor som är ätliga och passar att kanderas.
Här är några: blåklint, krasse, lavendel, malva, pelargon, rosor, stockros, syren, blåklocka, tusensköna m.fl.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: