Små händelser

Små händelser
Livet här

fredag 6 september 2024

Det gäller att ha full koll.

 Hur är det möjligt med denna värmen i september? 


Inte för att vara missnöjd, men lite svalare tror jag att alla här vill ha.



Skuggar du mig, så skuggar jag dig!



Det blev grillat idag, för vem orkar stå i köket. Lätt lagat blir det här, så länge värmen håller i sig. Jag hade tänkt mig en ridtur, men den tanken lade jag illa kvickt på hyllan….då det var för varmt redan vid niotiden.
Pelargonierna höll på att koka inne i Lusthuset, så vatten och tvärdrag blev deras räddning.



Några som sätter fart nu i värmen är Auroras och mina nätmeloner, så vi hoppas på att så småningom ska kunna äta melon…men ännu kan allt ännu hända.
  

Jag har kollat över alla mina ulltottar och tvättat där det har behövts. Så lätt att flugorna lägger ägg om det är smutsigt. Sedan utvecklas de till hundratals larver som sedan börjar äta på fåret. Ifrån ägg till larver går på en till två dagar. Så därför kollar jag ulltottarna dagligen. 




Detsamma är det när det gäller höns, ja ett sådant elände de där flugorna kan ställa till med, om oturen är framme. På tal om mina höns, så tror jag mig nu veta, att det är sju hönor av de sjutton kycklingarna, som jag lät kläcka fram. Det är så himla svårt med könsbestämning på just silkeshöns. 


Du får ha en skön fredags kväll.

Kram/Ingela

1 kommentar:

  1. Ja denna värme, dag efter dag...sååå fina silkeshöns du har :) Ha en fin söndag nu.
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Kommentar: